Συστήματα Σταθεροποίησης | Ηλεκτροπνευματική

Συστήματα Σταθεροποίησης

Οι κινήσεις ενός πλοίου στη θάλασσα περιλαμβάνουν έξι βαθμούς ελευθερίας: Roll, Heave, Pitch, Yaw, Sway και Surge.

Μεταξύ αυτών των κινήσεων, η κύλιση ξεχωρίζει ως μια σημαντική πρόκληση που μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά με διάφορες τεχνικές, όπως η τοποθέτηση πλωτών υδροσυλλεκτών, δεξαμενών κατά της κύλισης ή σταθεροποιητών. Τα συστήματα σταθεροποίησης ενσωματώνονται στρατηγικά στα πλοία για να μετριάσουν τις κινήσεις κύλισης εφαρμόζοντας δυνάμεις προς τις αντίθετες κατευθύνσεις.

Στα πλοία χρησιμοποιούνται δύο βασικοί τύποι συστημάτων σταθεροποίησης:

  1. Σταθεροποιητές πτερυγίων:Αυτά τα συστήματα χρησιμοποιούν πτερύγια για να εξουδετερώνουν τις κινήσεις κύλισης, εξασφαλίζοντας μια πιο σταθερή και άνετη εμπειρία πλεύσης.
  2. Σύστημα σταθεροποίησης δεξαμενής:Αυτό το σύστημα χρησιμοποιεί ειδικά σχεδιασμένες δεξαμενές γεμάτες με νερό για να δημιουργήσει ένα αποτέλεσμα εξισορρόπησης, μειώνοντας έτσι την κίνηση κύλισης του πλοίου.

Με την εφαρμογή αυτών των τεχνικών σταθεροποίησης, τα πλοία μπορούν να πλέουν σε δύσκολα νερά με αυξημένη σταθερότητα και άνεση για τους επιβάτες, εξασφαλίζοντας ασφαλέστερα και ομαλότερα ταξίδια.

Six degrees of freedom for ship motion

Σταθεροποιητές πτερυγίων: Πώς λειτουργούν

Η σταθεροποιητική δύναμη των πτερυγίων δημιουργείται από την κίνησή τους μέσα στο νερό, δημιουργώντας τόσο δύναμη αντίστασης όσο και άντωσης λόγω της ροής του νερού πάνω και κάτω από το σχήμα της υδροπτέρυγας.

  • Μηδενική γωνία προσβολής:Όταν το σκάφος δεν διατηρεί καμία κίνηση κύλισης, τα πτερύγια παραμένουν σε γωνία 0°, χωρίς να προσφέρουν καμία δύναμη ανύψωσης ή ώθησης, όπως απεικονίζεται στο παραπάνω σχήμα.
  • Αρνητική και θετική γωνία προσβολής: Αν το πλοίο κυλήσει προς την αριστερή πλευρά, το αριστερό πτερύγιο γέρνει προς τα πάνω (αρνητική γωνία προσβολής), βιώνοντας αρνητική ανύψωση ή ώθηση από τον πυθμένα. Ταυτόχρονα, το δεξιό πτερύγιο γέρνει προς τα κάτω (θετική γωνία προσβολής), με αποτέλεσμα μια έλξη προς τη δεξιά πλευρά. Οι συνδυασμένες δυνάμεις αντισταθμίζουν τις εξωτερικές δυνάμεις που προσπαθούν να γείρουν το πλοίο, σταθεροποιώντας την κίνησή του.
  • Έλεγχος κίνησης πτερυγίων: Για αποτελεσματική σταθερότητα, ο αυτόματος έλεγχος της κίνησης του πτερυγίου είναι κρίσιμος στα συστήματα σταθεροποίησης πλοίων. Τα βασικά συστήματα χρησιμοποιούν μικρά γυροσκόπια, τα οποία παράγουν δυνάμεις ανάλογες με την ταχύτητα κύλισης του πλοίου. Αυτές οι δυνάμεις ενισχύονται υδραυλικά για να ρυθμίσουν τη γωνία του πτερυγίου. Τα πιο εξελιγμένα συστήματα χρησιμοποιούν γυροσκόπια κατακόρυφου άξονα και ταχύτητας, ελέγχοντας τη γωνία του πτερυγίου με βάση τη γωνία κύλισης, την ταχύτητα και την επιτάχυνση. Τα συστήματα ελέγχου με αντιστάθμιση σταθεροποιούν το πλοίο γύρω από το μέσο σημείο κύλισης, μειώνοντας τη ζήτηση ισχύος για την πρόωση και τη σταθεροποίηση.
Fin control unit 450x364 1
Fin control unit 450x364 1

RSU – Μονάδα αισθητήρα κύλισης (σύστημα ελέγχου με αντιστάθμιση)

Αυτές οι μονάδες επιτρέπουν τη μείωση των κυλίσεων πάνω από 90%, μειώνοντας συνήθως τις κυλίσεις 30° σε λιγότερο από 3°. Ωστόσο, η ισχύς σταθεροποίησης μεταβάλλεται με το τετράγωνο της ταχύτητας του πλοίου. Τα πτερύγια είναι λιγότερο αποτελεσματικά σε χαμηλές ή μηδενικές ταχύτητες, λειτουργώντας παρόμοια με τα πρόσθετα πτερύγια υδροσυλλεκτών.

Η εφαρμογή αυτών των προηγμένων τεχνικών σταθεροποίησης ενισχύει τη σταθερότητα ενός πλοίου, καθιστώντας τα ταξίδια ασφαλέστερα και πιο άνετα, ιδίως σε δύσκολες θαλάσσιες συνθήκες.